Hur använder man olivolja på bästa sätt?

Olivolja kan användas som stekfett, men också som smaksättare eller till att göra en fräsch dressing till din sallad. Nackdelen med olivolja (allt bra har ju någon baksida) är att olivoljan inte riktigt tål samma höga temperatur som andra matoljor, till exempel rapsolja. Vilket gör att ska du steka med olivolja bör du ha en billigare variant till stekningen och den fina, smakrika virgin olivoljan eller extra virgin olivolja på salladen eller som smaksättare. På så vis slipper du bli besviken över att din exklusiva virgin olivolja från till exempel Adelante tar slut för snabbt i stekningen. 

Skillnaden på vanlig matolja och extra virgin olivolja

Det spelar väl ingen roll vilket stekfett du använder olivolja eller smör – fett som fett? Hur du använder olivolja, virgin olivolja eller extra virgin olivolja är beroende på vad du är ute efter. En smakhöjare eller för att knapersteka panering? Troligtvis kan du använda vilken matolja som helst om du enbart är ute efter en stekyta. Men vill du åt hälsofördelar och smakhöjare så är olivolja, virgin olivolja samt extra virgin olivolja att föredra. Olivolja är nämligen en vegetabilisk olja som framställs när fruktköttet och olivkärnorna mosas så att vätskan i kärnan pressas ut – till olivolja. Ju mer virgin din olivolja är ju bättre är det för dig. Av hälsoskäl bör vi få i oss i huvudsak omättat fett. Den vegetabiliska olivoljan består av 100 procent fett, men andelen fett som är det nyttiga omättade fettet är hela 85 procent. 

Varför har olivolja blivit så hypad i matlagning?

Runt Medelhavet används olivoljan flitigt i medelhavskosten. Och med medelhavsvindarna kom även olivoljan till Sverige. Vi kan påstå att olivoljan finns i, näst intill, allas skafferier. Eller har funnit åtminstone någon gång. Den extra virgin olivoljan ringlas på den grillade fetaosten eller används som smaksättare i salladen. Olivoljan är precis som till exempel rapsoljan rik på enkelomättat fett. Det enkelomättade fettet bidrar till att sänka nivåerna av det dåliga kolesterolet (så kallat LDL) i blodet. Olivoljan har även andra hälsofördelar då en innehåller Polyfenoler som är en av många viktiga antioxidanter. Det finns även teorier om att si och så mycket olivolja om dagen ska värna om hjärthälsan. Om det stämmer låter vi vara osagt. Hurusom är det skillnad på fett och fett – du bör således alltid använda ett flytande fett framför ett hårt fett för hälsans skull.

extra virgin olivolja